Επίλογος
Έχω καταλάβει εδώ και καιρό ότι απολαμβάνω τα ταξίδια με διαφορετικό τρόπο από τους περισσότερους ανθρώπους. Κάποιοι ίσως πουν ότι έχω άγνοια κινδύνου αλλά αυτό δεν ισχύει. Σε όλα μου τα ταξίδια, από το Ιράν μέχρι το Μεξικό, προσπαθώ να διαβάζω τα πρόσωπα των ανθρώπων που έχω απέναντι μου και από εκεί να υποψιάζομαι τις διαθέσεις τους. Και τα πρόσωπα που εγώ συναντώ, όπου κι αν έχω ταξιδέψει, συνηθώς είναι φιλικά και χαμογελαστά.
Με το Θανάση ταιριάξαμε αφού μοιραζόμαστε τις ίδιες παραξενιές, επιτρέποντας μας έτσι να αντέχουμε ο ένας τον άλλο ακόμα και στις πιο μεγάλες και κουραστικές βόλτες. Προσπαθώ να μην περιορίζομαι ως προς το μέσο που χρησιμοποιώ, αλλά ξέρω πολύ καλά ότι το ταξίδι με μοτοσυκλέτα είναι εκείνο που απολαμβάνω περισσότερο.
Κι αφού το v-stromάκι μου μπορεί και ικανοποιεί αυτή την επιλογή μου, τα Βαλκάνια έπρεπε να τα γνωρίσω με αυτό τον τρόπο. Η περιοχή αυτή, οι άνθρωποι της αλλά και ο Γιουγκοσλαβικός εμφύλιος για τον οποίο άκουγα σε όλη την εφηβεία μου, με έκαναν να διαμορφώσω μια περίεργη εικόνα για αυτό το μέρος. Το ταξίδι αυτό σίγουρα ήταν ένα απωθημένο που δεν μπορούσε να περιμένει άλλο.
Ακόμα και κατά τη συγγραφή αυτού του κειμένου, εκείνους τους 5 – 6 μήνες που αφιέρωσα για να οργανώσω τις αναμνήσεις μου και να τις μετατρέψω σε λόγια, ήταν σαν να πραγματοποίησα ένα ταξίδι από την αρχή. Ντρέπομαι που το λέω αλλά γράφοντας, ανακάλυψα τόσα πράγματα για τα μέρη που ταξίδεψα, πράγματα που δεν γνώριζα όταν ήμουν εκεί, πράγματα που με ενθουσίασαν όμως και με έκαναν να αγαπήσω αυτό το ταξίδι ακόμα περισσότερο, έστω και εκ των υστέρων.
Θέλω να ευχαριστήσω όλους τους ανθρώπους εκείνους που βοήθησαν για να πραγματοποιηθεί αυτή η βόλτα. Το Στέλιο Οικονομάκη και το Μερκούρη – Στέλιο Κυπραίο για την υπερπολύτιμη βοήθεια στην επιλογή της διαδρομής αλλά και την έμπνευση που μου διοχέτευσαν μέσα από τα δικά τους ταξίδια. Χωρίς υπερβολή, δεν θα είχαμε δει ούτε τα μισά από αυτά που είδαμε χωρίς την καθοδήγηση τους. Ευχαριστώ τον Γιάννη Ψυχογιό από το Motogp που φροντίζει πάντα το v-stromάκι μου, παρόλα τα χιλιόμετρα που κουβαλάει στην πλάτη του. Και πάνω από όλα, ευχαριστώ το φίλο μου και “αδερφό” Θανάση Μαργιολάκη, για την εξαιρετική παρέα του. Δε μπορώ να φανταστώ πολλούς ανθρώπους που θα διέσχιζαν όλα αυτά τα χιλιόμετρα χωρίς να γκρινιάξουν ούτε μια φορά για τίποτα. Ευέλικτος, πολυμήχανος και ενθουσιώδης, η ιδανική συντροφιά για αυτά τα ταξίδια.
Διαδρομή & Χιλιομετρικές Aποστάσεις | ||
1η μέρα
(16/8/2017) |
Ηράκλειο – Πειραιάς | 173 ναυτικά μίλια |
2η μέρα
(17/8/2017) |
Πειραιάς – Λάρισα – Ελασσόνα – Σέρβια – Κοζάνη – Πτολεμαΐδα – Φλώρινα – Νίκη (Ελλάδα) – Bitola – St. Naum – Ohrid – Kalishta (πΓΔΜ) | 780 χλμ
(σύνολο 780 χλμ) |
3η μέρα
(18/8/2017) |
Kalishta – Struga – Debar – Gostivar – Tetovo – Skopje (πΓΔΜ) – Pristina (Κόσοβο) | 302 χλμ
(σύνολο 1082 χλμ) |
4η μέρα
(19/8/2017) |
Pristina – Prizren (Κόσοβο) – Skodra (Αλβανία) – Kotor (Μαυροβούνιο) | 430 χλμ
(σύνολο 1512 χλμ) |
5η μέρα
(20/8/2017) |
Kotor – Podgorica – Kolasin – Zabljak (Μαυροβούνιο) | 305 χλμ
(σύνολο 1817 χλμ) |
6η μέρα
(21/8/2017) |
Zabljak – Durmitor (Μαυροβούνιο) – Blagaj – Mostar (Βοσνία) | 265 χλμ
(σύνολο 2082 χλμ) |
7η μέρα
(22/8/2017) |
Mostar – Kravice (Βοσνία) – Dubrovnik – Split (Κροατία) | 436 χλμ
(σύνολο 2518 χλμ) |
8η μέρα
(23/8/2017) |
Split – Krka – Sibenik (Κροατία) | 186 χλμ
(σύνολο 2704 χλμ) |
9η μέρα
(24/8/2017) |
Sibenik – Zadar – (Κροατία) – Σπήλαια Skocjan – Ljubljana (Σλοβενία) | 541 χλμ
(σύνολο 3245 χλμ) |
10η μέρα
(25/8/2017) |
Ljubljana – Mangart (Σλοβενία), Predil Pass – Predil Lake (Ιταλία), Wurzen Pass (Αυστρία), Bled Lake – Ljubljana (Σλοβενία) | 345 χλμ
(σύνολο 3590 χλμ) |
11η μέρα
(26/8/2017) |
Ljubljana (Σλοβενία) – Plitvice – Korenika (Κροατία) | 240 χλμ
(σύνολο 3830 χλμ) |
12η μέρα
(27/8/2017) |
Korenika – Zeljava Air Base (Κροατία) – Jajce – Banja Luka (Βοσνία – Ερζεγοβίνη) | 291 χλμ
(σύνολο 4121 χλμ) |
13η μέρα
(28/8/2017) |
Banja Luka – Travnik – Sarajevo (Βοσνία – Ερζεγοβίνη) | 265 χλμ
(σύνολο 4386 χλμ) |
14η μέρα
(29/8/2017) |
Sarajevo – Visegrad (Βοσνία – Ερζεγοβίνη) – Mokra Gora (Σερβία) | 164 χλμ
(σύνολο 4550 χλμ) |
15η μέρα
(30/8/2017) |
Mokra Gora – Uzice – Pozega – Bukovica – Studenica – Kopaonik – Davolja Varos – Prokuplje – Nis (Σερβία) | 447 χλμ
(σύνολο 4997 χλμ) |
16η μέρα
(31/8/2017) |
Nis (Σερβία) – Sofia – Melnik (Βουλγαρία) | 348 χλμ
(σύνολο 5345 χλμ) |
17η μέρα
(1/9/2017) |
Melnik (Βουλγαρία) – Λίμνη Κερκίνη – Θεσσαλονίκη – Λαμία – Πειραιάς – Χανιά (Ελλάδα) | 745 χλμ
(σύνολο 6090 χλμ) & 149 ναυτικά μίλια |
18η μέρα
(2/9/2017) |
Χανιά – Καλύβες | 48 χλμ
(σύνολο 6138 χλμ) |
19η μέρα
(3/9/2017) |
Καλύβες – Χανιά – Ηράκλειο | 165 χλμ
(σύνολο 6303 χλμ) |
Ξενοδοχεία, ξενώνες, hostel & camping |
Camping Livadista (Kalishta – πΓΔΜ)
Τροχόσπιτα: Μέτρια έως κακά |
Cozy Central (Pristina – Κόσοβο)
Δωμάτια: Πολύ καλά |
ViLena Apartmani (Kotor – Μαυροβούνιο)
Δωμάτια: Πολύ καλά |
Guesthouse Kalpacina (Zabljak – Μαυροβούνιο)
Δωμάτια: Μέτρια προς καλά |
Hostel Studentski Centar Mostar (Mostar – Βοσνία)
Δωμάτια: Καλά |
Kate Guesthouse (Split – Κροατία)
Δωμάτια: Καλά |
Guest house Brodarica (Sibenik – Κροατία)
Δωμάτια: Καλά |
Rooms Next to Sports Center Hostel (Ljubljana – Σλοβενία)
Δωμάτια: Καλά |
Guest House Krga (Korenica – Κροατία)
Δωμάτια: Καλά |
Hostel Havana (Banja Luka – Βοσνία)
Δωμάτια: Kαλά |
Apartments Sheila (Sarajevo – Βοσνία)
Δωμάτια: Μέτρια |
Villa MIR (Mokra Gora – Σερβία)
Δωμάτια: Πολύ καλά |
The Only One Suites (Nis – Σερβία)
Δωμάτια: Πολύ καλά |
Mario Hotel & Complex (Melnik – Βουλγαρία)
Δωμάτια: Καλά |
Συνολικό Κόστος | |
Βενζίνη Ακτοπλοϊκά Εισιτήρια Διαμονή Φαγητό Λοιπά Έξοδα |
378 ευρώ 112 ευρώ 337 ευρώ 280 ευρώ 207 ευρώ |
Σύνολο |
1314 ευρώ (657 ευρώ/άτομο) *χωρίς τη ζημιά της αλυσίδας |
Νόμισμα & Κόστος Καυσίμου (98 οκτάνια) – 16/8/2017 | |
πΓΔΜ | Νόμισμα: Μακεδονικό Δηνάριο (1 € = 61,5 din)
Μέση Τιμή Βενζίνης: 1,02 €/λίτρο |
Κόσοβο | Νόμισμα: Ευρώ
Μέση Τιμή Βενζίνης: 1,01 €/λίτρο |
Αλβανία | Νόμισμα: Λεκ (1 € = 132 lek)
Μέση Τιμή Βενζίνης: 1,30 €/λίτρο |
Μαυροβούνιο | Νόμισμα: Ευρώ
Μέση Τιμή Βενζίνης: 1,29 €/λίτρο |
Βοσνία – Ερζεγοβίνη | Νόμισμα: Βοσνιακό Μάρκο (1 € = 1,95 mark)
Μέση Τιμή Βενζίνης: 1,15 €/λίτρο |
Κροατία | Νόμισμα: Κούνα (1 € = 7,4 kuna)
Μέση Τιμή Βενζίνης: 1,31 €/λίτρο |
Σλοβενία | Νόμισμα: Ευρώ
Μέση Τιμή Βενζίνης: 1,34 €/λίτρο |
Ιταλία | Νόμισμα: Ευρώ
Μέση Τιμή Βενζίνης: 1,52 €/λίτρο |
Αυστρία | Νόμισμα: Ευρώ
Μέση Τιμή Βενζίνης: 1,18 €/λίτρο |
Σερβία | Νόμισμα: Σερβικό Δηνάριο (1 € = 119 din)
Μέση Τιμή Βενζίνης: 1,25 €/λίτρο |
Βουλγαρία | Νόμισμα: Λέβα (1 € = 1,96 lev)
Μέση Τιμή Βενζίνης: 1,17 €/λίτρο |
Χρήσιμες Παρατηρήσεις
- Ο Κ.Ο.Κ. (Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας) τηρείται ικανοποιητικά από τους οδηγούς στις χώρες που διασχίσαμε, με εξαίρεση το Κόσοβο και την Αλβανία όπου η οδήγηση στο δρόμο θέλει προσοχή. Προσοχή στα μπλόκα σε Μαυροβούνιο και Βοσνία. Οι δρόμοι που συναντήσαμε ποικίλουν, σε σήμανση και ποιότητα οδοστρώματος.
- Σε Σλοβενία, Ιταλία, Αυστρία, Μαυροβούνιο και Κόσοβο, χρησιμοποιείται το ευρώ. Στις υπόλοιπες χώρες μπορούσαμε να πληρώνουμε σε ευρώ, παίρνοντας ρέστα στο τοπικό νόμισμα. Είναι βολικό συνεπώς να έχει μαζί του κάποιος χαρτονομίσματα μικρής αξίας (όχι μόνο 50εύρα). Μοναδική εξαίρεση η Κροατία, όπου και ήταν απαραίτητο να κάνεις συνάλλαγμα σε κροατικά Kuna. Σε όλα τα βενζινάδικα χρησιμοποίησα την πιστωτική μου κάρτα, χωρίς κανένα πρόβλημα.
- Το δυτικό κομμάτι των Βαλκανίων (Μαυροβούνιο, Κροατία και Σλοβενία) είναι εξαιρετικά τουριστικό λόγω της φυσικής ομορφιάς του και συνεπώς η χρήση των αγγλικών εύκολη. Τα ενδότερα, καθώς έχουν αναπτυχθεί αισθητά λιγότερο, απαιτούν μεγαλύτερη προσπάθεια στην επικοινωνία αλλά με λίγη καλή θέληση και υπομονή, πάντα βγάζεις άκρη.
- Η κουζίνα δεν απέxει πολύ από την ελληνική. Ωραίες γεύσεις, συνήθως σε καλές τιμές. Προσπαθήστε να βρείτε που τρώνε οι ντόπιοι αποφεύγοντας τα τουριστικά.
- Συνολικά με το V-Strom (DL-650) διανύσαμε 6.303 km καταναλώνοντας 303,8 λίτρα βενζίνης, με μέση κατανάλωση 4,82 L ανά 100 km). Πίνακας με τις τιμές καυσίμου φαίνεται παραπάνω.
Βιβλιογραφία – Εκπομπές – Ιστοσελίδες :
- Οι λαοί των Βαλκανίων – Ραφαηλίδης Βασίλης (Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου)
- Στοιχειωμένα Βαλκάνια – Γιώργος Στάμκος, Μίλιτσα Κοσάνοβιτς (Εκδόσεις: Πύρινος Κόσμος)
- Η ιστορία της Γιουγκοσλαβίας – Miriana Bojic Walter (Arte France)
- Ξεχασμένα Βαλκάνια – Ανδρέας Αποστολίδης (ΣΚΑΙ)
- Γνωρίζοντας την ιστορία μας: Βαλκάνια – Άρης Πορτοσάλτε (ΣΚΑΙ)
- Γνωρίζοντας την ιστορία μας: Βαλκανικοί Πόλεμοι – Άρης Πορτοσάλτε (ΣΚΑΙ)
- http://wikipedia.org
- https://motoadv.gr
- http://livetrips.gr
- https://www.travelstories.gr
- http://maps.google.com
καλησπέρα! θα επισκεφτούμε τον Αύγουστο Μαυροβούνιο-Βοσνία-Κροατία-Αλβανία με μηχανή, έχετε να προτείνετε κάποιο ασφαλές κατάλυμα με parking για την μηχανή στο Zabljak? ευχαριστώ πολύ!!!!
Καλησπέρα Σοφία! Δεν μπορώ να σου προτείνω κάτι… google search και τσεκάρεις κριτικές.
Μπράβο παιδιά πάντα τέτοια!!!!
Μία ερώτηση μόνο, στο Κόσοβο μπήκατε με ταυτότητα ή διαβατήριο;
Καλησπέρα Νώντα! Διαβατήρια είχαμε μαζί μας παντού αλλά ειδικά Κόσοβο, από όσο γνωρίζω, δεν μπορείς να μπεις με ταυτότητα. Και αν βρεθείς προς τα εκεί μην ξεχάσεις ότι η πράσινη κάρτα δε σε καλύπτει και συνεπώς θα χρειαστεί να αγοράσεις επέκταση ασφάλειας στα σύνορα.
Γιάννη σε ευχαριστώ πολύ για τις πληροφορίες.
Ευχαριστώ που με τόση και ουσιαστική ανάλυση μαζί με της πολλές φωτογραφίες, μου έλυσες σοβαρές απορίες, με το καλό στα επόμενα.
Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια φίλε Γιάννη… καλά να είμαστε να ταξιδεύουμε!